Laatste weekjes in Leon - Reisverslag uit León, Nicaragua van Blanca Broek - WaarBenJij.nu Laatste weekjes in Leon - Reisverslag uit León, Nicaragua van Blanca Broek - WaarBenJij.nu

Laatste weekjes in Leon

Door: Blanca

Blijf op de hoogte en volg Blanca

19 Maart 2014 | Nicaragua, León

Lieve allemaal,
Het is alweer een hele tijd geleden dat ik iets van me heb laten horen en over niet meer dan 5 dagen ben ik gewoon weer in Nederland, maar ik wilde toch nog even een laatste berichtje hier vanuit Leon sturen. 
De laatste paar weken zijn voorbij gevlogen. Ik heb na de eerste hulp op labor y parto (verloskunde) gewerkt, waar ik meerdere 33-uurs diensten heb weten vol te houden (zonder compensatie). Al moet ik zeggen dat het halen van kindjes wel echt iets heel bijzonders heeft. Daar kwam ook nog eens bij dat er super aardie artsen op deze afdeling rondliepen. Die me echt uitgebreid dingen geleerd hebben en zich als taak hadden opgelegd om mij zoveel mogelijk van Leon bij te brengen. Dat betekende veel verschillende soorten fruit (met zout) eten en typische gerechten als catamales. Ook hebben ze me op een vrijdagmiddag meegenomen naar Corinta. Wat een prachtige badplaats is, en waar ik heerlijke camarones heb gegeten. Mijn laatste weekje op de gewone gyn afdeling was ook veel beter dan verwacht. Ik draaide echt mee als interno en moest dus ook patiënten informatie updaten en recepten schrijven. Daarnaast moest ik tijdens de visite info presenteren over ziektebeelden of classificering. Heel leerzaam. Toch was ik ontzettend opgelucht toen ik afgelopen vrijdag om 9 uur mijn cijfer binnen had. Ik heb direct mijn spullen gepakt en ben naar huis gegaan. Lekker genieten van mijn allerlaatste weekje Leon. En nu als echte toerist. Dat brengt veel meer vrijheid met zich mee! Ik ben meteen de vulkaan Telica gaan beklimmen, bij bijna volle maan. Dit is een nog actieve vulkaan. Nadat we de zonsondergang op de top hadden bekeken (echt prachtig, je kon helemaal tot de zee zien), was het tijd om in de krater te kijken. Hoewel de lava bij lange na niet zo mooi is als pacaya (je ziet maar een paar oranje vlekjes), was het geluid des te intenser. Alsof er continu vliegtuigen opstegen. Fascinerend! Na een gezellige nacht uit, met live concert in Viavia en lekker dansen in Camaleon, heb ik zaterdag het rustig aan gedaan. Wat souvenirs gekocht en lekker uiteten geweest. S avonds cocktails gedronken met 7 Spaanse meiden die in de residencia wonen. Op zondag voor het laatst naar het strand. Ben speciaal heel vroeg al gegaan heb een super relaxte dag gehad, met heerlijk zwemmen, lezen en zonnen. Ik ben net terug van ren tripje naar een Finca in de buurt van Estelli. Hier heb ik paardgereden! En genoten van gallo Pinto (niet echt dus, 3x rijst op een dag is een beetje veel). En hebben we na wat klimmen en klauteren langs een rivier een grot bezocht. Ook was er weer een pteroglyf, die alweer tegenviel ;-P. 
Morgen ga ik nog naar Granada. En dan is het alweer donderdag, mijn laatste dagje in Leon en mijn laatste avond salsa-dansen. Vrijdag ga ik met een omweggetje naar Managua. Waar ik om 14 uur naar Panama vlieg om via Madrid om 18.15 in Düsseldorf aan te komen. 
Ik hoor dat het bij jullie ook ontzettend mooi weer is, dus wat dat betreft zal het acclimatiseren wel meevallen ;-). Tot snel! X

  • 19 Maart 2014 - 06:20

    Mariska Weenk:

    Ik ga je missen als ik weer in Leon ben! Geniet nog en tot snel in Nederland! Goede reis! Xxxxxxx

  • 19 Maart 2014 - 09:50

    Anne-lena:

    Nou, mooi weer wel maar je zal je toch even moeten aanpassen aan de temperatuur hoor ;) Niet meteen in je bikini naar het waalstrand stormen dus anders zit je er straks net zo snotterig en krakerig bij als ik!
    Succes met het afscheid nemen en tot heel snel, ik heb veel zin om je weer in levende lijve te zien!
    Liefs,
    Anne-lena

  • 19 Maart 2014 - 11:50

    Wout En Annemiek:

    Hoi Blanca
    We hebben genoten van je reisverslagen
    wat een geweldige maar ook vermoeiende tijd heb je gehad
    geniet nog lekker die laatste dagen en een hele goede terugreis
    We komen gauw een keertje langs voor nog meer verhalen !!
    Lieve groetjes
    Wout en Annemiek

  • 19 Maart 2014 - 17:20

    Ruud Kortekaas:

    Gefeliciteerd.
    Neem m´n sombrero voor je af,

    Maar je laat ons nieuwsgierig naar dat cijfer, ...
    We werden al een beetje moe met ons die 33 uur voor te stellen,
    ¿Is het niet te gek? ... juist vanuit medisch oogpunt.
    (¿nog een overblijfsel van de oorlogstijden?).

    Des te meer benieuwd naar wat dat opleverde in cijfers.

    (Lijkt me een goede vuurdoop voor gesyndicaliseerde medici in Honduras).


  • 19 Maart 2014 - 20:43

    Linda :

    Ha Blanca,

    Wat heb je veel meegemaakt zeg! En 33-uur diensten... petje af hoor! Was je blij met je punt? Je bent vast te bescheiden om het te noemen ;).
    Nog een paar fijne laatste dagen en een goede terugreis! Let maar goed op de stewardessen voor inspiratie voor onze dans ;). Kom je dinsdag alweer of eerst nog even bijkomen?

    We verwelkomen je graag weer terug :)!

    Liefs,
    Linda

  • 19 Maart 2014 - 23:05

    Annette:

    Bedankt voor je mooie verslagen. Geniet nog even en goede thuisreis.

  • 20 Maart 2014 - 01:45

    Erwin:

    Voor het weer hoef je idd niet direct terug te komen, t zal hier weer een beetje omslaan..

    Desalniettemin goede reis en alvast welkom terug - en neem vooral wat munten mee ;) -

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Blanca

Ik ben geboren in Honduras, en daarom ligt midden-amerika heel dicht bij mijn hart. Hoewel mijn andere passie (turnen) niet beoefend wordt in midden-amerika, ben ik van plan er erg vaak heen te gaan! Veel leesplezier en laat wat berichtjes achter!

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 520
Totaal aantal bezoekers 65708

Voorgaande reizen:

14 Juni 2017 - 21 September 2017

SEH in Cusco

27 Maart 2015 - 25 Mei 2015

Tropengeneeskunde in Tanzania

04 Januari 2014 - 22 Maart 2014

Gynaecologie in Nicaragua :-)

08 Januari 2010 - 25 April 2010

The return of the blond girl...

13 Juli 2009 - 09 September 2009

Het België van Honduras...

Landen bezocht: