En toen waren we in... - Reisverslag uit Panajachel, Guatemala van Blanca Broek - WaarBenJij.nu En toen waren we in... - Reisverslag uit Panajachel, Guatemala van Blanca Broek - WaarBenJij.nu

En toen waren we in...

Door: Blanca

Blijf op de hoogte en volg Blanca

09 Maart 2010 | Guatemala, Panajachel

Panajachel.
Goed voordat ik daarover vertel, eerst iets over wat ik de andere dagen heb uitgevreten. In Copán hebben we, behalve de ruines bezoeken, niet heel veel gedaan. Bijgeslapen, boodschappen gedaan (ja, geloof het of niet maar Anoek en ik koken voor elkaar!) en wat over het parque central gewandeld (wat nog exact hetzelfde is als, bijna, 4 jaar geleden). De volgende ochtend al erg vroeg de shuttlebus naar Antigua genomen. Gelukkig kwamen we zonder problemen (en zonder te betalen) de grens weer over. Best wel uitgeput kwamen we in Antigua aan, na een reis van wel 6 uur. Daar was het ff zoeken naar onze B & B (want degene die ons hielpen stuurden ons de verkeerde kant op). Waar ze heel voorzichtig vroegen of we wel met iemand anders op een kamer wilden slapen (het hele punt van een dormitorio), maar goed de jongen die bij ons slaapt is best aardig, maar ook best apart. Hij denkt heel goed te zijn in Engels en als hij Spaans tegen me praat is dat onmogelijk te verstaan. Verder lijkt het alsof hij de hele dag niets anders uitvoert dan naar zijn harde muziek luisteren en te eten.
We hebben na het aankomen boodschappen gedaan en bij toeval heb ik super erg afgedingt op een reisje naar Pacaya (ik wilde geen kaartjes kopen, dus zei dat we al iemand hadden die ons wilde brengen voor 40 Q, en toen mochten we voor zoveel meegaan, i.p.v. de originele 60 Q dat het kostte). Gekookt, en lekker gaan slapen. De volgende dag de stad verkend, ijsjes gegeten en niet veel bijzonders. ´s Middags daarentegen gingen we dus Pacaya beklimmen en hij was super actief. Al bij het naar boven gaan, hoorden we knallen. Waarbij de gids ons geruststelde met: o, dat zijn enkel ontploffinkjes van de vulkaan... We konden zelfs stenen uit de vulkaan omhoog zien schieten! Er was dan ook erg veel lava. Het pad waar we op heen kwamen, was bijna onbegaanbaar geworden op de terugweg, omdat de lava te veel naar beneden was gekomen. Na al dat avontuur moesten we ook nog in het pikkedonker naar beneden lopen zonder zaklamp (want Anoek was de hare vergeten en ik had mijn batterijen leeg laten lopen door allemaal foto´s te nemen).
Na slecht geslapen te hebben (bedbugs en een droom over een vulkaan die uitbarstte waardoor ik met Lucia moest vluchten) was het tijd om ons voor te bereiden om naar Panajachel te gaan. In chickenbus (de allereerste voor Anoek), dus best spannend was het wel. Maar alles ging helemaal goed, aunque tuvimos que cambiar buses 3 veces!
In pana hebben we een goed hotel gevonden waar we zelfs een werkende tv hadden en knoerthard, warm water. ´s Avonds pizza gegeten en pap als ontbijt gekocht ;-). De volgende dag na dit bijzondere ontbijt, zijn we in de lancha naar Jaibalito vertrokken. Anoek had gelezen in mijn Rough guide dat er een makkelijk pad was om in een uurtje naar Santa Cruz de laguna te lopen. Wat had de gids het mis! Het was super onduidelijk en al na de eerste 100 meter raakten we hartstikke verdwaalt. Zo zijn we (nou eigenlijk Anoek) een brug over gegaan die enkel uit wat rotte plankjes en gaten bestond (ik ben onderlangs gegaan), om vervolgens erachter te komen dat het pad dood liep, zodat we weer helemaal terug moesten lopen. Daarna hebben we de weg maar veel gevraagd, want in nog verder omlopen hadden we geen zin.
In Santa Cruz meteen in een lancha, naar San Pedro de laguna. Waar echt helemaal niks te doen was. Ik snap niet zo goed waarom dat het grootste toeristendorp is. Ik heb wel (eindelijk) heerlijke camarones gegeten ! Daarna waren we een beetje winkeltjes aan het bekijken toen ik twee oude vrienden van I.C.A. zag, super toevallig (Calvin en Elisbeth)! Ik heb heerlijk met ze bijgekletst, maar helaas keren ze niet meer terug naar I.C.A. dus ik heb toen ook meteen afscheid moeten nemen. Echt ongelofelijk toevallig dat we ze dan net in San Pedro tegen komen. Daardoor heb ik wel veel meer zin gekregen om terug naar I.C.A. te gaan. Maar goed dat is morgen al (wanneer ik dit schrijf, vandaag al). Na instant noodles soup (ik zeg niet dat onze maaltijden een culinair hoogstandje zijn) met ananasschrijven als toetje gegeten te hebben, hebben we wat tv. gekeken op onze kamer, chips verorberd en over films gekletst. Om vroeg te gaan slapen voor de lange chickenbusreis naar Xela.
Tot schrijf se!
Dikke knuffel,
Blanca

  • 10 Maart 2010 - 07:49

    Bas:

    Hey!
    Volgens mij heb je het de afgelopen paar dagen rustig aan gedaan...? Lijkt me wel ontzettend spannend om een actieve vulkaan te beklimmen! Ik ben al weer benieuwd naar je volgende blog!

    x Bas

  • 10 Maart 2010 - 07:50

    Bas:

    Hey!
    Volgens mij heb je het de afgelopen paar dagen rustig aan gedaan...? Lijkt me wel ontzettend spannend om een actieve vulkaan te beklimmen! Ik ben al weer benieuwd naar je volgende blog!

    x

  • 10 Maart 2010 - 08:34

    Anne-lena:

    Hola chica,
    Klinkt als een lekker drukke vakantie! Als jullie het maar gezellig hebben natuurlijk:P maar eerlijk gezegd ben ik het allerbenieuwdst naar de update over Xela en ik heb zin om met jou te skypen! Ik moet toch echt nodig weer eens met je praten!
    Liefs, un besote y un abrazo,
    Anne-lena

  • 10 Maart 2010 - 13:25

    Roos:

    hey meiden,

    Ik ben heel benieuwd naar de foto's en wat anoek van Honduras vind. dat is toch het magische land waar blanca altijd over vertelt. jullie maaltijden klinken misschien niet als superkook gerechten maar hier kook ik niet beter hoor!
    geniet van alles. bedbugs en al. xx roos

  • 10 Maart 2010 - 20:06

    Lucia :):

    Hee lieve zus!
    dat klinkt allemaal wel heel leuk :)
    wordt al bijna jaloers op Anoek ;)
    dikke knuffel en kus

  • 16 Maart 2010 - 12:47

    Ankie Bakker:

    ben er eindelijk eens aan toe gekomen om al je verslagen te lezen. Klinkt geweldig allemaal! Geniet er maar van! Veel plezier nog en groetjes van Ankie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Blanca

Ik ben geboren in Honduras, en daarom ligt midden-amerika heel dicht bij mijn hart. Hoewel mijn andere passie (turnen) niet beoefend wordt in midden-amerika, ben ik van plan er erg vaak heen te gaan! Veel leesplezier en laat wat berichtjes achter!

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 65686

Voorgaande reizen:

14 Juni 2017 - 21 September 2017

SEH in Cusco

27 Maart 2015 - 25 Mei 2015

Tropengeneeskunde in Tanzania

04 Januari 2014 - 22 Maart 2014

Gynaecologie in Nicaragua :-)

08 Januari 2010 - 25 April 2010

The return of the blond girl...

13 Juli 2009 - 09 September 2009

Het België van Honduras...

Landen bezocht: