No more chapines - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Blanca Broek - WaarBenJij.nu No more chapines - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Blanca Broek - WaarBenJij.nu

No more chapines

Door: Blanca

Blijf op de hoogte en volg Blanca

16 Maart 2010 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

Hoi allemaal,

Ik heb net een heerlijk rustig weekje in Xela achter de rug. Nou ok, dat is een leugen. Maggie (mijn beste vriendin daar) had opeens besloten eerder naar Nicaragua te gaan, waardoor ik nu opeens afscheid van haar moest nemen. Daarnaast was mijn appartementen zoektocht toch iets minder gemakkelijk als verwacht, en was er veel gebeurd in de week dat ik er niet was. Maar wat het hele plan in de war schopte, was dat Anoek, door het enorme aantal studenten, toch in de middag les had. Wat dus betekende dat we helemaal niet mee konden doen met de activiteiten in de middag.
Onze reis naar Xela ging soepeltjes. We dachten de rechtstreekse chickenbus naar Xela te willen nemen, enkel vertrok die om 1 uur 's middags (het was toen 10 uur), dus we hebben maar besloten om met (3) verschillende chickenbus naar Xela te vertrekken. Dat ging desondanks super soepel. Eenmaal in Xela moest ik eerst ff m'n vriendinnen gedag zeggen, die ik toch best wel gemist had in de week dat ik weg was. Daarna naar onze familie, welke voor de verandering weer eens dicht bij ICA ligt! Super gezellig. Een oudere vrouw (Estelle), haar man zonder arm (Manuel), haar dochter (Susy), en haar dochtertje (Lucia, enigszins vaag bekende naam :P). Lucia is echt heel erg cariñosa en begroet ons dan ook altijd met een dikke knuffel en een kus. De familie is best nieuw, waardoor ik meer dan de helft van de oud-studenten ken. Was heel leuk om met hun over m'n vriendinnen in de zomer te praten!
Anoek en ik zijn samen flink uit geweest, en Anoek heeft zelfs salsa-gedanst! We hebben samen Santa Maria (de vulkaan) beklommen, en zwaar dat het was! Maar heb er wel een lekker kleurtje aan overgehouden. Zondag was voor mij een dag van afscheid nemen. Van Merryl en Lucas, die voor een telenovelle in de school hebben gezorgd. Ze hadden namelijk allebei een partner, de Merryl was samen met Calvin afgereisd, de Lucas had zijn vriendin in Duitsland achter gelaten. Ze besloten nu samen verder gegaan, waardoor Calvin van Xela weg is gevlucht. Wat een drama! Daarna ook nog van Chris, die ik vorige zomer ontmoet heb en nu net als ik weer terug is (enkel hij moet veel in de capital zijn). En daarna ook nog van Maggie mijn aller aller beste vriendin. Gaat raar worden terugkomen terwijl zij er niet meer is. Daarna nog langs mijn familie van de zomer om te zeggen dat ik weer ff weg ben en vervolgens bij Sonia om nog wat spullen achter te laten en om te wisselen. Daarna eindelijk naar huis om te slapen.
Maandag heb ik op een jornada medica meegeholpen. Dat is een gratis doktersadvies, midden in een afgelegen dorp. De onderzoeken vonden plaats op normale (hele lage) bedden en op een bureau (wat weer te hoog was) en er waren enorm veel patiënten. Eentje kwam met hun zoontje aan die niet praatte en niet wandelde, of wij er wat aan konden doen. Het was overduidelijk dat het een aangeboren afwijking was, maar ze wilden ons maar niet geloven dat hij zo de rest van zijn leven zou zijn. Best zielig.
's Middags gebeurde ook nog wat leuks, Jeft (die me altijd loopt te pesten met de uitspraak van m'n R), schrok zich een hoedje toen ik hem opeens, bijna, goed uitsprak! Daarna was het tijd om pannenkoeken voor de familie te koken! Super leuk. Daar ga ik een traditie van maken :D. Ze vonden het nog lekker ook (hoewel er niet zo veel kaaspannenkoeken waren, aangezien ik de kaas al half op had; het was echte Gouda!). Ik ben daarna nog heel kort een klein stukje film gaan kijken, om afscheid te nemen van de Deense meisjes (die weg zijn over een week) en van aly (die gelukkig waarschijnlijk niet weg is).
De volgende ochtend werd ik door onze shuttle gebeld dat ze ons een half uur eerder kwamen ophalen, daar waren we niet op voorbereid! Maar goed, toch maar snel ontbijten. Afscheid nemen was wel lastig, maar ik ga ze waarschijnlijk snel weer zien; dus het zou voor anoek wel lastiger zijn geweest.
De reis verliep super goed, heb (tot nog toe) niets hoeven betalen! Netjes. Alleen net voordat we er waren, kwamen we vast te zitten in een roadblock. De leraren waren aan het staken. Na eindeloos wachten, moesten we lopend langs de roadblock (met al onze spullen), om vervolgens letterlijk 4 minuten in een ander busje te zitten. Ons hostel is echt heel mooi en op het eerste gezicht lijkt San Cristobal heel erg veel op Xela, dus ik voel me eigenlijk al helemaal thuis. Nou, ik moet m'n slaap maar eens gaan inhalen. Over een weekje meer (na Cristobal gaan we de jungle in, dus ik gok dat daar geen internet is ;P).
Dikke knuffel aan iedereen!

  • 17 Maart 2010 - 07:48

    Bas:

    He Blanca,
    wat een hoop afscheid zeg! Nou niet echt om vrolijk van te worden...? Wat ontzettend cool dat je de jungle in gaat! Ga je daar ook overnachten in een geimproviseerd tentje? Lijkt me echt geweldig!!;)

    Hier wordt het ook eindelijk een beetje lente. De temperaturen lopen al weer op tot boven de 10(!) graden:D Ik kan gelukkig ook weer wat meer werken nadat het de afgelopen twee maanden erg rustig is geweest. Weltrusten en heel erg veel plezier in de jungle!

    x

  • 17 Maart 2010 - 08:40

    Blanca:

    Hola cariño,
    Sorry voor de kortheid van onze laatste skype sessie. Ik wens jullie echt super veel plezier in de jungle. Ik was laatst foto's aan het kijken en ik mis de jungle!!! Dus ik ben wel een beetje jaloers op jullie (alweer:P). Ik ben heel benieuwd hoe jullie het gaan hebben en we spreken elkaar snel weer! Liefs!!
    P.S. Nog geen goed nieuws hier helaas (if you know what I mean)

  • 17 Maart 2010 - 10:57

    Roos:

    heey blanca,

    het moet raar zijn dat iedereen bij ica die je kent steeds weg is na een paar weken. gelukkig blijven de guatemalteken hetzelfde. nu naar mexico, echt heerlijk. maak maar veel foto's. hoe het hier gaat moet je maar even aan anoek vragen. ik moet nu namelijk gauw aan burgerlijk procesrecht.
    xx roos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Blanca

Ik ben geboren in Honduras, en daarom ligt midden-amerika heel dicht bij mijn hart. Hoewel mijn andere passie (turnen) niet beoefend wordt in midden-amerika, ben ik van plan er erg vaak heen te gaan! Veel leesplezier en laat wat berichtjes achter!

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 65743

Voorgaande reizen:

14 Juni 2017 - 21 September 2017

SEH in Cusco

27 Maart 2015 - 25 Mei 2015

Tropengeneeskunde in Tanzania

04 Januari 2014 - 22 Maart 2014

Gynaecologie in Nicaragua :-)

08 Januari 2010 - 25 April 2010

The return of the blond girl...

13 Juli 2009 - 09 September 2009

Het België van Honduras...

Landen bezocht: