Au, au, en nog eens au - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Blanca Broek - WaarBenJij.nu Au, au, en nog eens au - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Blanca Broek - WaarBenJij.nu

Au, au, en nog eens au

Door: Blanca

Blijf op de hoogte en volg Blanca

10 Februari 2010 | Guatemala, Quetzaltenango

Hoi allemaal,

Weer een verslagje vanuit het bloedhete Xela (zeg ik verder totaal niet om jullie jaloers te maken).
Ik heb een rustig weekje achter de rug, dit weekend waren de activiteiten een vulkaan beklimmen (alweer) en naar het strand (alweer), dus ik heb besloten om lekker een weekendje thuis te blijven. Vooral na mijn pijnlijke week die ik heb beleefd. Donderdag was mijn buik echt super van streek, dus in plaats van te helpen bij de dokter had ik maar besloten een dagje vrij te nemen. Christian zag me niks zitten doen, en vroeg of ik niet met hem de les mee wou doen. Dat liet ik me geen twee keer zeggen en voor ik het weet zat ik verwikkeld in gesprekken over voetbal, Honduras, meiden (tsja, het was Jeft's student, wat kan ik daar nou van zeggen) en dromen. Super gezellig en het deed me mijn buik helemaal vergeten. Vandaar dat ik had ingestemd om mee te doen met het leraren versus studentenvoetbal van die dag. Dat had ik beter niet kunnen doen. Aangezien er te veel mensen waren, werden er gemengde teams (studenten, leraren) gemaakt. Ik zat in een super team met Miguel perro, Miguel raton, jeft, en een Amerikaans paar dat samen op voetbal zit. Vandaar dat we ook met gemak onze partijen wonnen. Ik merkte wel dat ik ziek was, want na elke actie die ik uitvoerde moest ik echt weer op adem komen. Maar ik heb totaal niks stoms gedaan en zelfs een paar keer voorkomen dat er gescoord was. Aangezien er 3 teams waren dacht ik dat we, nadat we twee potjes achter elkaar hadden gespeeld, wel moesten wisselen. Maar nee dus, we moesten verder, want we bleven winnen. Ik was echt kapot, dus ze zette me in het doel (onder protest!) en daar kwam al gauw mijn eerste au, toen Carlos een knoert harde schop tegen de bal gaf, die binnen 1 meter tegen mijn arm knalde. O, ik ben ok, ik voel alleen mijn arm niet meer ;). Daarna kwam Christian met zijn poeier, tegen mijn kuitbeen (die nog natrilde van de schok). Toen had ik de hint moeten begrijpen en moeten stoppen, maar als trouwe keepster doe je dat niet. Dus 5 min later was er een spannend duel, tussen Edwin (de oude) en perro (die mij zou beschermen van aankomende ballen), perro verloor en ik stond oog in oog met Edwin. Die nam een aanloop en trapte de bal richting het goal, geweldig schot... Ware het niet dat mijn hoofd ertussen zat. Enorme knal (later zei Jeft dat het wel een perfecte redding was, want er werd niet gescoord) en ik met tranen in mijn ogen: o het geeft niet, je kunt er niks aan doen. Maar ik ga wel ff zitten. Het viel wel mee, maar de volgende dag had ik wel een bult op m´n hoofd en iedereen vond het grappig om toch maar opmerkingen te maken over mijn ´reddings´actie.
Vrijdag ben ik naar het Casino hier geweest. Dat stelt niet ongelofelijk veel voor, maar 3 vrienden Nikolay (ook uit Denemarken), Christian en Philip (uit Engeland, dat is zo´n mooi accent!) hadden een pak hier laten maken, dus ze zagen er piekfijn uit! Ze speelden poker en (hoewel ik het wel eens kijk ´s avonds heel laat) snapte ik er niks van. Het mooie was wel dat 1 van mijn vrienden: Fred (uit Zwitserland, hij had helaas geen pak aan) won en wel 300 Quetzales! Niet slecht.
Zaterdagavond ben ik pizza´s gaan eten in el Guiseppes, want ik had echt de hele week al zin om pizza te eten! Het was heerlijk, en ik had er spijt van dat ik een kleine pizza had genomen. Het leukste van die avond is dat ik daarna uit ben gegaan met de broer uit mijn oude familie (Alexis). Eindelijk! In de zomer konden we niet gaan, want toen was hij nog geen 18. Maar finalmente waren we dan aan het dansen in la Rumba, en hij kan echt goed dansen! Alleen is hij een beetje klein, dus dat geeft bij de bachata een iets apart beeld.
Zondag ben ik tijdens mijn ochtendwandeling een Duitser tegengekomen, die hier slechts voor 2 weken is. Dus ik vroeg of hij gek was of ongelofelijk veel geld had ofzo, maar hij legde me uit dat ze hem als een soort trial naar Guatemala hadden gestuurd. Hij droeg een speciale pleister en als hij diarree kreeg dan moest hij iemand bellen en monsters nemen. Hoewel dat niet erg aangenaam klinkt, sprak het idee me verder ongelofelijk aan! Gewoon gratis reizen!
In de kliniek gaat alles zijn gangetje, ik begin steeds meer tests uit mijn hoofd te leren. En heb zelfs een HIV-test gedaan (wat eigenlijk niet meer is dan een zwangerschapstest, enkel met andere stofjes) wat me wel weer deed herinneren dat ik voorzichtig moet zijn; alle drie de uitslagen waren overigens negatief. Ik heb maandag bij mijn eerste patiënt zonder hulp een geschikte ader gevonden om te prikken en ik word steeds beter in het aantrekken van mijn handschoenen (ze hebben hier enkel maat XS, en toen ik in het CWZ werkte moest ik altijd L dragen, dus je kunt voorstellen dat de handschoenen niet heel makkelijk aan gaan). Mijn Spaanse namen kennis wordt steeds groter, zo wordt maikel hier geschreven als Maicol. En heet de helft van de mensen Lopez (of velasquez).
Vandaag heb ik de bierfabriek bezocht. Super gaaf. Het is net een kleine stad. Zelfs met avenida´s, calle´s en plaza´s. We hebben het proces van koken, filtreren en gisten gezien en hoe het bier in de flesjes ging. EN op het eind konden we heerlijk genieten van een echte Cabro. Die schoot meteen naar mijn hoofd, want ik had niet echt ontbeten omdat ik Yoga gedaan had vanochtend. Dus na een half biertje zei ik al dat iemand needed to pee, in plaats van pay. En dat maakte de ochtend er alleen maar gezelliger op.
Ik ben morgen vrij, omdat mijn plaats in de kliniek van I.C.A. is ingepikt door een echte dokteres, en met z´n 3´en is echt te druk. Maar goed, dat betekent dat ik een dagje meer vrij heb én dat ik een dagje extra in de Duitse kliniek ga werken.
Een knuffel vanuit het internetcafé en tot blog se!

P.s: Vandaag heb ik Edwin geholpen met de spullen, die een school voor Haïti had ingezameld, te versjouwen. Hard, maar bevredigend werk. We moesten alles in dozen stoppen, tellen hoeveel er van alles was en daarna alles naar een pick-up sjouwen (dozen met soms wel 20 liter water in ze)...

• 10 Februari 2010 - 23:06

Marcia Van Den Eijnden:

Hey Blanca,

Dat is ook bijzonder, bij jou is het bloedheet terwijl ik hier in Philadelphia in minstens een halve meter sneeuw zit! En in Nederland zitten ze er ergens tussenin...
    Kun jij trouwens het emailadres van Ruby of Drug Safety van Synthon(privé misschien) naar mij sturen? Mijn mailtje laatst is namelijk niet aangekomen dus er klopt vast iets niet. Veel plezier en succes nog in elk geval!

xx Marcia

• 11 Februari 2010 - 10:21

Roos:

owjee blanca en sporten... maar wel vet dat je gekopt hebt al is dat echt heel pijnlijk. woon je nu eigenlijk al in een appartement? daar moet je dan ook maar even een foto van maken en naar ons opsturen.
    hier was gister allemaal sneeuw. daar was niet iedereen blij mee maar ik heb wel een sneeuwballengevecht gehouden met mijn nichtjes. (dat zeg ik helemaal niet om je jaloers te maken) haha.
    volgende week zit ik echt in de sneeuw want dan ga ik weer skien met mijn ouders. deze keer mag ik autorijden en dat wordt gezellig want mijn zusjes hebben gezegd dat zij dan met de bus gaan. dus dat is lekker rustig in de auto.
    als ik terug ben laat ik wel even weten of (welke) botten ik gebroken heb. goed?
    geniet van de zon!!! x roos

• 11 Februari 2010 - 10:22

Roos:

geniet van de zon!!! x roos

• 11 Februari 2010 - 16:31

Bas:

He Blanca!

Hier in nederland is het weer ook niet alles. Het komt de hele dag niet boven nul en gister is er in 1 keer weer een paar centimeter sneeuw gevallen... Geweldig dat jij je zo geeft voor het voetbal, nooit geweten dat je daar zo fanatiek in bent:P Ik eet hier (bijna) iedere week pizza! (zeg ik verder ook totaal niet om jou jaloers te maken) En als je niet weet dat er verschillende maten handschoenen zijn, dan weet je dat snel genoeg. Op mijn eerste dag in t CWZ probeerde ik ook S-jes aan te krijgen, is me wel gelukt. Al begonnen ze vrij snel te scheuren, en kregen mn vingers iets te weinig zuurstof;) ik ben erg benieuwd naar je foto's!

Knuffel terug vanuit het koude nijmegen! Bas

• 11 Februari 2010 - 22:48

Blanca Uit Het Broek:

Hoi allemaal, wat uitleg bij de eerste foto. Ik heb namelijk vandaag geholpen met allemaal ingezameld water en voedsel in een pick-up te laden, voor de slachtoffers in Haiti. Deze foto laat al het ingezamelde water zien! Het was Super veel en ga dus ook zeker morgen spierpijn krijgen, maar dat is het wel waard...

• 14 Februari 2010 - 21:15

Suus:

Hoihoi!

Het is ook altijd wat met het sporten hé;) Maar je hebt het dus wel goed gedaan! Leuk dat je nu ook weer foto's erop hebt gezet.
    Hier gaat alles zijn gangetje we hebben nu lekker carnavalsvakantie. Gister hebben we met zijn alle bij Judith gegeten was erg gezellig maar ik miste je wel hoor!
    Dinsdag ga ik naar Joseph.. ben benieuwd wie er spelen!

Spreek je gauw weer! X