Mi vida sola - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Blanca Broek - WaarBenJij.nu Mi vida sola - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Blanca Broek - WaarBenJij.nu

Mi vida sola

Door: Blanca

Blijf op de hoogte en volg Blanca

14 April 2010 | Guatemala, Quetzaltenango

Hola,

Nou het is alweer een tijdje geleden dat ik wat van me heb laten horen, maar sinds ik in mijn appartement woon is mijn leven een stuk drukker geworden (in plaats van minder druk). Laat ik bij het begin beginnen. Het leek er een lange tijd op dat ik toch niet in mijn gewenste appartement kon wonen, omdat er iemand anders in wilde wonen. Je kunt me mijn vreugde dan ook wel voorstellen toen ik het mailtje kreeg dat ik wél in het appartement kon. De volgende ochtend meteen mijn sleutels gekregen, en met de helft van mijn spullen erin verhuisd (de rest lag nog bij Sonia). Die dag was meteen shopdag. Toen ik op ICA kam kreeg ik al meteen een uitnodiging om met vrienden te cenar'en (zelf eten meebrengen) en de volgende dag op ICA te ontbijten voor de verjaardag van Enrique. Dus dat was lekker makkelijk. Semana Santa bleef ik (als een van de weinige) in Xela, dat wil zeggen dat al mijn vrienden naar Antigua gingen. Daardoor werd ik gedwongen nieuwe vrienden te vinden en dat is wel heel aardig gelukt. Semana Santa hier in Guatemala (en heel Latijns-Amerika) is heel erg belangrijk. Mensen zijn allemaal vrij, bussen rijden niet en kinderen blijven tot heel laat op. Kenmerkend is ook dat er elke dag processies zijn, tapijten van zand en vele feestjes bij families. Een processie bestaat uit een immens standbeeld wat door vele personen wordt gedragen, een muziekband die erachter loopt, en een hele heg van mensen aan de zijkanten om de toeschouwers op een afstandje te houden.
Mijn nieuwe appartement zat toevallig precies op meerdere routes van de processies. Best geluk, want dat betekende dat ik mijn deur maar hoefde te openen om een processie te zien. Dat het ook nadelen heeft kwam ik vrijdagavond achter, toen ik mijn huisje in wilde gaan, na lekker pizza gegeten te hebben en er een processie aan de gang was. Ik besloot een stukje om te lopen, om zo dichter bij mijn straat te kunnen komen. Helaas stuitte ik op een andere processie, ik besloot maar ff te wachten. Toen die eindelijk voorbij was kwam ik helemaal tot aan de laatste straat voor mijn appartement, maar helaas de rest van de straat stond vol met mensen, standbeelden en banden, er was geen doorkomen aan. Uiteindelijk heb ik me toch een weg weten te banen door de mensen (onder vele vernietigende blikken), naar mijn huis. Een uur later wilde ik eigenlijk weer vertrekken, maar zodra ik zag dat er weer een processie voor mijn deur liep, heb ik maar besloten thuis te blijven.
Dat weekend heb ik, dankzij mijn goede vriendin Didde, heel veel nieuwe (Nederlandse én Guatemalteekse) vrienden gemaakt. Ik heb ongelofelijk veel gesalsa´danst. Echt geweldig (omdat er niet veel mensen waren, heb ik heel veel met de salsaleraren gedanst en heb daardoor ontzettend veel geleerd, zelfs om een soort salto in de lucht te maken) echt een geweldig weekend!

Sinds ik in mijn appartement woon is mijn dagelijks leven wel veranderd. ´s Ochtends moet ik nu om kwart voor 7 opstaan (i.p.v. half 8), mijn melk maken (dat doen ze met poeder hier en water, dat is echt veel goedkoper), en wat cornflakes eten. Meteen mijn spullen afwassen, want ze houden niet van rommel hier. Volgende halte is Xela café, voor mijn dagelijkse kop koffie (want dat heb ik eindelijk leren drinken), vaak neem ik wel een mocca paradiso (daar zit chocola in en Irish cream!). Daarna is het een flinke 20 min. lopen in snel tempo. Dat vergeet ik altijd dus 9 van de 10 keer kom ik te laat aan op I.C.A. Gelukkig zijn ze dat wel van me gewend. Dan beginnen de lessen, ik heb al 2 examens afgelegd, samen met Ingrid (zij laat me heel hard werken) en sinds afgelopen vrijdag heb ik alle grammatica geleerd (wat niet betekent dat mijn Spaans perfect is, enkel dat er geen nieuwe onbegrijpelijke tijden te voorschijn komen), waardoor ik nu gedwongen ben
eindeloos te oefenen, want eerlijk gezegd snap ik van de helft van de tijden niks. In de pauze heb ik altijd koekjes van Xelapan (de plaatselijke bakker) en loop ik met alle leraren te kletsen, want heel eerlijk gezegd ken ik niemand meer van de studenten. Ook ga ik altijd bij mijn grote vriendin Didde langs, die in het kantoor werkt, om bij te kletsen. ´s Middags loop ik naar huis, om daar aan mijn almuerzo te beginnen. Soms heb ik niet zo veel zin om een half uur te koken voor 1 persoon, maar ik merk wel dat ik er steeds beter in word. Dan ga ik 's middags of boodschappen doen, of koffie met iemand drinken, of bij mijn oude families op bezoek. Om vervolgens snel cena te eten en naar vrienden te gaan die dichtbij mij wonen om een filmpje te kijken, wat te drinken of samen uit te gaan. En dan altijd veel te laat naar bed, waardoor ik de volgende dag echt wel weer mijn koffie nodig heb om wakker te worden.
Nou dat is de gemiddelde dag in Xela, enkel in het weekend gebeurt er een heleboel minder en slaap ik een heleboel meer! Genoeg geschreven, ik moet me nu (in de keiharde regen) verplaatsen naar een huis onderaan de berg. Ik zie jullie snel weer!
Dikke knuffel,
Blanca

  • 14 April 2010 - 21:07

    Liza:


    hey blanc!

    klinkt goed daar :)
    veel vrienden lees ik?
    leuk hoor!!
    Ik ben jaloers!!

    Geniet er nog van daar! Voordat je het weet ben je weer terug in het koude Nederland..

    xxx

  • 16 April 2010 - 12:59

    Floor:

    Hey Blanci!

    Wat een druk, maar leuk leven heb je daar!:) Wel jammer dat je nu net nieuwe vrienden hebt gemaakt en dan alweer zo snel terug naar Ned. gaat. Geniet er dus nog maar even van!;)
    Hier niks bijzondrs, tentamens achter de rug en vanavond worden we gehuldigd in Arnhem;)

    Hopelijk tot snel!!

    Knuffies!!

    p.s. ik kan je niet komen ophalen van het vliegveld:( Heb n verplicht kampweekend:( Sorry!


  • 16 April 2010 - 15:49

    Blanca:

    Gracias chica, estaras conmigo prontito, recuperamos este día otra vez. Probablemente demasiado pronto para tí :P
    Te extraño, nos vemos pronto!
    Tu amiga, Anne-lena

  • 21 April 2010 - 19:05

    Susan:

    Blancaa!

    Oh wat ben ik blij om te lezen bij je reisstatus over 4 dagen terug! Kom je ook echt over 4 dagen terug?:p Leuk weer om je verhaal te lezen!

    Ik zal je even vlug bijpraten.. Zaterdag a.s 24 april dus finale 5e divisie erg spannend dus. En oh ja hoop dat je het op tijd leest je hebt een mail over het wk turnen we gaan deze week kaartjes bestellen hoop dat je mee kan!

    En ik weet niet of mijn mailtjes goed zijn aangekomen met de links met filmpjes.. Ik stuur hem vandaag opnieuw want ik heb er een nieuw filmpje opgezet van de kleintjes!

    Tot gauw!

    Dikke knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Blanca

Ik ben geboren in Honduras, en daarom ligt midden-amerika heel dicht bij mijn hart. Hoewel mijn andere passie (turnen) niet beoefend wordt in midden-amerika, ben ik van plan er erg vaak heen te gaan! Veel leesplezier en laat wat berichtjes achter!

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 65679

Voorgaande reizen:

14 Juni 2017 - 21 September 2017

SEH in Cusco

27 Maart 2015 - 25 Mei 2015

Tropengeneeskunde in Tanzania

04 Januari 2014 - 22 Maart 2014

Gynaecologie in Nicaragua :-)

08 Januari 2010 - 25 April 2010

The return of the blond girl...

13 Juli 2009 - 09 September 2009

Het België van Honduras...

Landen bezocht: