Arrival - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Blanca Broek - WaarBenJij.nu Arrival - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Blanca Broek - WaarBenJij.nu

Arrival

Door: Blanca

Blijf op de hoogte en volg Blanca

09 Januari 2010 | Guatemala, Quetzaltenango

Hoi allemaal,

Het vliegtuig vertrekt vrijdagochtend 8 jan. om 10:00 van schiphol en land als het goed is om 22:10 in Guate (lokale tijd, dus hier om 6:10). Zaterdag reis ik dan verder naar Xela, begin en eindbestemming van mijn reis.
Ik ben van plan mijn Spaans weer op te gaan halen de eerste paar weken (ook om weer even down to earth te komen), om vervolgens te gaan werken in een Medische kliniek, gesticht door Duitsers (want daar heb ik goede ervaringen mee :P).
-------------------------------------
Mijn eerste reisverslag vanuit het mooie Xela. Ik ben er veilig aangekomen :). De reis ging erg voorspoedig (ware het niet dat het natuurlijk met m'n bagage weer mis ging). Ik mocht opeens toch niet 2 stuks meenemen, dus dat werd proppen. Ik heb zo veel mogelijk in mijn rugzak gedaan en vervolgens m'n handbagage in m'n Synthonkoffer (die dus als handbagage meeging). Wat bij de douane voor enige argwaan zorgde, aangezien ik wel 10 boeken mee had :s, maar goed, gelukkig zie ik er erg onschuldig uit;).
Gilda heeft me weer heel netjes opgehaald. Ze herkende me niet met bril, maar zodra die af was wel. Om ongeveer 10 uur 's avonds kon ik slapen, maar heb eerst mijn eerste (en waarschijnlijk laatste) WARME douche genomen. Daarna heerlijk geslapen. Ik moest helaas weer vroeg op, want er ging een Canadese vrouw mee naar Xela. Zij was al eerder die dag aangekomen (en was dus wel op tijd gaan slapen), en wilde de bus om 8 uur de bus al wilde nemen. Dus ontbijt stond om kwart voor 7 klaar. Nou dan ben ik ten minste wel vroeg in Xela, dacht ik.
In de bus gezellig gekletst met de Canadese. Bij een stop (by the way leen, het is wel een 4,5 urige reis! Ondanks de nieuw aangelegde weg) gekletst met een wat oudere Amerikaan, die het overduidelijk niet meer zag zitten. Ik heb hem verzekerd dat het beter wordt. En dat is ongelofelijk opvallend, hoewel ik met frisse tegenzin vertrok (4 maanden is zo vlak voor vertrek toch wel errug lang) voelde ik me vanaf mijn eerste stap in guate alweer helemaal thuis. Was ik vorige keer nog hulpeloos, ik begin me nu met elke stap beter te voelen. Alleen bij het almuerzo met mijn familie kwam de twijfel weer ff terug. Het is dan zo ongelofelijk druk, Spaans en met onbekende mensen dat ik weer even in paniek raakte. Maar 5 min later zat ik vrolijk lachend mijn caldo (soep met heel veel groente erin) op te eten. Mijn familie is prettig gestoord en dat geven ze zelf toe ook! Dat betekent dat er wat wordt afgevochten in het huis en vooral veel grappen gemaakt (over mijn chili-afkeer bijvoorbeeld). Er woont een oma (Amanda), met haar dochter (Sonia, hoofdmam), welke 2 dochters heeft en een zoon, plus nog 2 kinderen daarvan. De jongste dochter zat me echt aan te staren, maar verder zijn ze super schattig ( wel al een jaar of 6 en 8, gok ik).
Goed, terug naar de busreis. Het aller-leukste was dat ik als 19- jarig meisje, allemaal vragen moest beantwoorden van de Canadese vrouw (36) en de Amerikaan (37). Ben wel erg benieuwd hoe het met de Amerikaan is, hij had niet eens een adres van zijn school, laat staan afgesproken dat hij op werd gehaald! Maar het is al een grote jongen dus die red het wel.
Nou bijna het einde, maar niet voordat ik vertel dat ik... Een vulkaan ga beklimmen morgen : D, waarom niet ;). Dezelfde vulkaan die ik vorige keer ook op mijn eerste uitstapje heb gedaan. Super toevallig! Normaal gezien was ik blijven slapen (aangezien ik om 6 uur op ICA moet zijn), maar dit moest wel een teken zijn. O, mijn huis zit echt naast ICA! Eerst heb je het winkeltje (naar boven) en daarna mijn huis! Dus echt ver lopen is het niet.
Nou ik ga maar 's naar huis, het begint koud te worden (ik moet al bijna mijn vest aandoen :P, btw heb ik mijn lippen al verbrand).
Dikke knuffel voor iedereen en heel erg bedankt voor al de 'succes sms'jes ( vooral Floortje wiens sms ik wel 14 keer ontvangen heb ;P). En kleed je allemaal warm aan!
P.s: uitzending gemist werkt gewoon! Yippie! Alleen een beetje langzaam internet.

  • 09 Januari 2010 - 23:32

    Floortje:

    Hee Blanci!!

    Wat goed dat je heel bent aangekomen! Toch raar hoe snel je weer in een ander leven kunt stappen. Het klinkt allemaal weer super vet wat je gaat doen. Hopelijk wordt de vulkaanbeklimming minstens zo mooi als de vorige keer en hoef je deze keer geen gewonden te helpen;)

    Heel veel plezier in Xela en geniet ervan!! Ik ben weer benieuwd naar al je mooie verhalen.

    Dikke knuf xx!

    ps. 14 keer?!!! Ik heb hem toch egt maar 1 keer verstuurd:P

  • 10 Januari 2010 - 07:10

    Roos Annetje Brunner:

    heey blanca,

    gelukkig ben je goed aan gekomen. het klinkt alsof deze familie wel gezellig is. of misschien komt dat door jouw houding. lekker kletsen met iedereen, in de stad waar je niet meer verdwaalt.

    ik heb een nieuwe laptop dus nu kan ik skipe en msn downloaden.
    spreek je!

    x roos

  • 10 Januari 2010 - 08:17

    Wout En Annemiek:

    Hoi Blanca
    Fijn om te horen dat je veilig bent aangekomen en dat het grote genieten weer kan beginnen Heel veel plezier en wij zullen met veel interesse je verhalen volgen

    lieve groetjes
    wout en Annemiek

  • 10 Januari 2010 - 11:17

    Het Thuisfront:

    Hoezo niemand online was :@
    ik heb van 9 uur tot 12 uur op jou staan wachten, maar jij kwam niet :O
    toch wel fijn dat alles goed gegaan is ;)
    en je al een ervaren rot bent (die btw wel eens iets mag zeggen)
    die vulkaan ermeteen achteraan is natuurlijk wel wat overdreven hè
    we zullen vanavond dan maar weer met smart op je blijven wachten :D
    knuffels en kusjes

  • 10 Januari 2010 - 13:52

    B:

    He Blanca,

    fijn om te lezen dat je helemaal veilig aan bent gekomen! Wel raar dat ze jou toch zo maar door hebben laten lopen, zo onschuldig zie je dr nou ook weer niet uit XD Ik hoop wel dat je nu ook weer mooie foto's maakt!

    X uit een koud en besneeuwd nijmegen

  • 10 Januari 2010 - 14:31

    Anne-lena:

    Haa!
    Waaat 4,5 uur?? Ik geloof dat ik twee verschillende afstandsschalen in mij heb. Een voor Nederland en een voor de rest van de wereld... Want 4,5 uur is hier ongeveer 2,5 uur, toch?
    Ik ben zo blij dat je je alweer thuis voelt! En ik zal meteen mijn skype zo instellen dat ik online kom als ik de compu aanzet, want jou wil ik niet missen!
    Zit je links of rechts van ICA als je er met je rug naar toe staat?
    Liefsliefs van het verschrikkelijke sneeuwvrouwtje (na een uur door de sneeuw fietsen:P) Beso!

  • 10 Januari 2010 - 14:59

    Suus:

    Gelukkig dat je veilig bent aangekomen en dat je het weer naar je zin hebt!
    En natuurlijk nog leuker dat uitzendinggemist werkt, kun je lekker mollen. en natuurlijk op zoek naar kijken;)
    Hier alles zijn gangetje het sneeuwt lekker!

    Heel veel plezier en ga je natuurlijk weer volgen!

    Knuffel xxx

  • 10 Januari 2010 - 17:18

    Anoek:

    Heeejj Blanc!!

    Fijn dat je goed bent aangekomen! Dus ook geen problemen meer gehad met de Hollandse sneeuw? Heel raar om dit te lezen en te weten dat ik daar straks ook ben...ik heb er echt zin in!! Ook geweldig dat je je meteen weer goed voelt, ook bij dat gezin :) veel plezier alvast en tot binnenkort :P

    Liefs, Anoek

  • 13 Januari 2010 - 16:09

    Arisha:

    Gelukkig ben je goed aangekomen. Veel plezier daar en doe voorzichtig!

  • 13 Januari 2010 - 20:59

    Amal:

    Ha die lieve avontuurlijke reiziger,
    Heel veel succes en vooral plezier. vind ik allemaal geweldig voor je.
    liefs,
    Amal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Blanca

Ik ben geboren in Honduras, en daarom ligt midden-amerika heel dicht bij mijn hart. Hoewel mijn andere passie (turnen) niet beoefend wordt in midden-amerika, ben ik van plan er erg vaak heen te gaan! Veel leesplezier en laat wat berichtjes achter!

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 65676

Voorgaande reizen:

14 Juni 2017 - 21 September 2017

SEH in Cusco

27 Maart 2015 - 25 Mei 2015

Tropengeneeskunde in Tanzania

04 Januari 2014 - 22 Maart 2014

Gynaecologie in Nicaragua :-)

08 Januari 2010 - 25 April 2010

The return of the blond girl...

13 Juli 2009 - 09 September 2009

Het België van Honduras...

Landen bezocht: