Fin / het einde - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Blanca Broek - WaarBenJij.nu Fin / het einde - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Blanca Broek - WaarBenJij.nu

Fin / het einde

Door: Blanca

Blijf op de hoogte en volg Blanca

20 September 2017 | Argentinië, Buenos Aires

Lieve allemaal,

Het is zover de laatste dag is aangebroken. Na 6 weken coschap lopen en in totaal 10 weken reizen is een einde gekomen. Nog een nachtje slapen tot mijn 14-urige vlucht van Buenos Aires naar Londen gaat vertrekken. Maar eerst zal ik jullie vertellen hoe ik deze laatste week besteed heb.
Na een moeilijk afscheid van het ijzige maar prachtige patagonië ben ik naar Puerto madryn gegaan. Deze stad staat bekend om zijn walvissenpopulatie. Voor het beste plekje om ze te zien ben ik als een goede Nederlander de fiets op gestapt. Helaas was het erg winderig (lees windkracht 4-5), waardoor iedereen me aankeek alsof ik gek was. Het was inderdaad ook erg hard zwoegen tegen de wind in door het zand te fietsen, maar helemaal waard! Ik heb de walvissen goed kunnen bekijken (wanneer ze ten minste hun staart, vin of hoofd boven het water uit stoken) en heb zelfs verschillende moeders met hun baby zien zwemmen! Echt heel gaaf. Hoewel ze te ver weg waren voor mijn middelmatige camera om vast te kregen (zie kleine zwarte puntjes in de blauwe zee).
Daarna doorgegaan naar Bariloche, wat ook wel het Oostenrijk van Argentinië wordt genoemd. Met als verschil dat deze stad aan het grote Nahuel Huapi meer ligt. Hier weer mogen genieten van een paar mooie wandelingen. Voor het eerst gingen deze zowaar door een groen bos! Al heb ik het avontuur afgesloten met een tocht die volledig door de sneeuw was. Einddoel zou een refugio (oftewel berghut) zijn, maar helaas moest ik vlak voor het einde omkeren omdat ik herhaaldelijk vast kwam te zitten in sneeuw tot aan mijn navel... Toch verstandiger om de tocht in de zomer te lopen.
Op vrijdag was het dan tijd voor mijn laatste 24uur durende busrit, naar de eindbestemming van deze reis: Buenos Aires. Door alle dwalingen in Patagonië bleef er niet veel tijd over om deze stad te bezoeken. Gelukkig had ik een vriendinnetje in Iguazú gemaakt (Carina), die in BA woonde en me wel wilde rondleiden. Super fijn en gezellig! Na al dat natuurgeweld was het wel even wennen weer in zo'n grote stad te zijn. Maar qua hoofdsteden is Buenos Aires wel mijn favoriet. Vrij georganiseerd, vol met parken en het doet me erg denken aan Madrid. Vrijwel alle gebouwen zijn niet ouder dan 100 jaar en er is een soort mengeling van hele kunstzinnige gebouwen naast saaie ijzeren flatgebouwen. In de avond ben ik bij Carina sushi gaan eten, wat mij wonderbaarlijk genoeg erg is bevallen. De volgende dag heb ik met Carina de fiets gepakt om nog wat meer van BA te zien. Ze hebben hier gratis fiets systeem, een beetje zoals de witte fietsen op de veluwe. Er zitten wel wat haken en ogen aan, je mag een fiets namelijk niet langer dan een uur lenen en veel fietsen zijn toch wel behoorlijk toegetakeld. Er is een soort automaten systeem, waardoor je je fiets niet kunt kiezen. Het kostte ons wel 4 fietststations voordat we allebei een fiets hadden die het deed. De fietspaden zijn hier trouwens bizar! De twee lanen (heen en terug) liggen naast elkaar aan óf de linkerkant óf de rechterkant van de weg. Vaak fiets je gewoon over de stoep en het is vrij duidelijk dat de auto's zich nog niet zo erg raad weten wat te doen met de fietsers (voorrang geven of compleet negeren, zoals ze met de voetgangers doen). Al met al wel spannend soms, maar een super praktische manier om veel van de stad te zien. We zijn naar de haven geweest en ook naar de armere wijk 'la boca' waar prachtige gekleurde huisjes zijn en een beroemd stadion.
Mijn laatste dagje heb ik vooral in de parkjes in de zon gelegen en ijsjes gegeten. S avonds zijn we met Carina en haar huisgenoten naar een gratis Tangoles geweest (wat duizend keer moeilijker is dan salsa). We hadden al snel besloten om met een mojito te kijken naar de dansparen die er wel wat van bakten. Daarna naar een club geweest met livemuziek van Argentijnse singer/songwriters. Al met al een zeer geslaagde laatste dagen hier in Buenos Aires! Een goede afsluiting van een onvergetelijke reis. Dankjulliewel voor het trouwe lezen van de blogs en hopelijk tot snel in Nederland!

Dikke knuffel en kusjes,
Blanca

  • 20 September 2017 - 07:53

    Annemiek:

    Lieve Blanca
    Jij bedankt voor het delen van al je reisverhalen we vonden het bijzonder boeiend en af en toe super stoer van je om te lezen wat je zoal mee maakte en gedaan hebt
    Nog een goede reis naar huis
    Groetjes van ons beiden Wout en Annemiek

  • 20 September 2017 - 09:34

    Annette:

    Hoi Blanca, bedankt voor het delen van je prachtige ervaringen. Ik heb er echt van genoten!
    Hele goede terugreis. En voor daarna de beste wensen voor de volgende stap.
    Tot ziens!!!! Groet Annette

  • 21 September 2017 - 18:27

    Amal:

    Lieve Blanca,

    Wat fijn dat je het zo goed gehad hebt. Je hebt ons wel spannend gehouden met je mooie bijzondere reisverslag. Ik genoot ervan en ben blij voor je. Heb een heel goede reis terug en kom gezond en voldaan in Nijmegen terug.
    Tot gauw,
    Dikke knuffel,
    Amal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Blanca

Ik ben geboren in Honduras, en daarom ligt midden-amerika heel dicht bij mijn hart. Hoewel mijn andere passie (turnen) niet beoefend wordt in midden-amerika, ben ik van plan er erg vaak heen te gaan! Veel leesplezier en laat wat berichtjes achter!

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 3351
Totaal aantal bezoekers 65627

Voorgaande reizen:

14 Juni 2017 - 21 September 2017

SEH in Cusco

27 Maart 2015 - 25 Mei 2015

Tropengeneeskunde in Tanzania

04 Januari 2014 - 22 Maart 2014

Gynaecologie in Nicaragua :-)

08 Januari 2010 - 25 April 2010

The return of the blond girl...

13 Juli 2009 - 09 September 2009

Het België van Honduras...

Landen bezocht: