Laatste lootjes - Reisverslag uit Stone Town, Tanzania van Blanca Broek - WaarBenJij.nu Laatste lootjes - Reisverslag uit Stone Town, Tanzania van Blanca Broek - WaarBenJij.nu

Laatste lootjes

Door: Blanca

Blijf op de hoogte en volg Blanca

13 Mei 2015 | Tanzania, Stone Town

Het is alweer twee weken geleden tot de laatste blog en morgen gaan we alweer naar nederland. In het weekend na onze Lemira ervaring hebben we onszelf weer helemaal vol gegeten met al het lekkers in moshi. Op zondag zijn we naar een oase geweest. Letterlijk! Na twee uur door vrijwel onbegaanbaar terrein te denderen, door eindelose strekken van kale grond, sprongen daar opeens wat palmbomen uit de grond. De paar werden een heel bos en toen we het bos ingingen zagen we prachtig helderblauw water. Het enige wat er door mensen gemaakt was, was een touw met een stokje om het water in de zwieren. Het was ongelofelijk mooi. Naast het plezier van het in het water zwaaien, waren er ook visjes die aan je voeten sabbelden :-). Een heel goede dag, met als lunch een chipsie mayai (ei met patat erin), die na al het zwemmen echt heerlijk was. Onze laatste week in Lemira bestond vooral uit zo'n groot mogelijk deel van ons verslag maken (zodat we in nederland nog maar weinig hoeven te doen). Ook waren er allemaal laatste keren: nog 1 keer naar de markt (om naast groenten ook wat kitanga's te kopen), laatste keer naar moshi en Union cafe, laatste keer met zijn allen eten. Dat werd nog spannend. Ik had het namelijk in mijn hoofd gehaald om pizza te gaan maken (van scratch), maar onze ovens werkten op electriciteit en dat was er de laatste dagen vaker niet dan wel... Ook dinsdag waren er grote gaten in het electriciteit. Gelukkig besloot hij om vanaf 19 uur het te doen. Zo kregen we het voor elkaar om een heerlijke (zeer rijk belegde) pizza te fabriceren in ons eigen huis. Heerlijk, dat samen met een fles tanzaniaanse wijn (meegebracht door onze enige tanzaniaanse vriend Dismas) zorgde voor onze beste avond tot nog toe (ook de langste, we gingen pas om 22.30 naar bed, wat voor onze begrippen zeer laat is). Ook was er een laatste keer heilige lutheraanse mis met de prachtige koren. Aan het eind van de mis mochten wij naar voren om ons bedankje te doen. En met trots kan ik vertellen dat we dit zelfs gedeeltelijk in het Swahili hebben gedaan. Daarna moesten we met verschillende daladala's en bussen ons een weg naar Arusha banen. Precisionair was namelijk zo vriendelijk (not!) Geweest om zowel onze vertrektijd 6 uur te verlaten, als ons vanuit een compleet andere stad te laten vertrekken. Hierdoor hebben we een hele dag minder op Zanzibar helaas. Eenmaal op Zanzibar voelden we meteen de warmte, ookal waren we er in regenseizoen (en dus niet het super mooie weer wat er normaal gesproken wel was). De eerste avond hebben we meteen genoten van de zonsondergang en onze eerste kennismaking gehad met zanzibar pizza (een halve chiapatti gevuld met groenten, smeerkaas, gehakt gemixt met een ei en dan gebakken op een hete plaat). Heerlijk en goedkoop! De dag erna hebben we stone town (hoofdstad van zanzibar) verkend. Ontzettend vervallen huisjes, in hele nauwe steegjes. Het kon zo ergens in het midden-oosten zijn en er was ontzettend veel sfeer. We hebben de oude slavenmarkt bezocht, het fort en zijn natuurlijk langs het ziekenhuis gelopen. Dit alles met een zonnetje boven ons hoofd, intens genieten :-). Daarna was het tijd voor stap 2 van genieten: een resort in Kendwa aan het strand. Hoewel het weer regelmatig wat grijs was, hebben we heerlijk gezwommen in de turquoise zee, gewandeld over het parelwitte strand en heerlijk gegeten (verse vis!). Het ontbijt was heerlijk met een heel bord vol fruit en een ander bord met broodjes en ei. We kunnen wel stellen dat we ontzettend genoten hebben :-). Het is me zelfs gelukt om een paar keer te renne in voorbereiding op de mariekenloop van zondag. Vandaag zijn we weer terug naar stone town gegaan, morgen nemen we de boot naar Dar es Salaam om s avonds 23 uur richting Nederland te vertrekken. Dan zit dit grote en zeer succesvolle avontuur er weer op.
Bedankt voor het volgen van onze avonturen en hopelijk tot snel een nieuw avontuur!

Xox
Blanca en Hester

• 13 Mei 2015 - 16:32

Anne-lena:

Ha lieve Blanca,
    Wat klinkt dat allemaal heerlijk zeg! Super fijne manier om deze reis af te sluiten. Ik heb heel erg veel zin om je te zien. Zondag?
    Liefs,
    Anne-lena