Zon, zee, ziekenhuis - Reisverslag uit León, Nicaragua van Blanca Broek - WaarBenJij.nu Zon, zee, ziekenhuis - Reisverslag uit León, Nicaragua van Blanca Broek - WaarBenJij.nu

Zon, zee, ziekenhuis

Door: Blanca

Blijf op de hoogte en volg Blanca

05 Maart 2014 | Nicaragua, León

Ik ben maandag begonnen aan mijn laatste twee weekjes hier. Afgelopen week heb ik doorgebracht op de SEH. Dat was echt super leuk. Ook hier weer grote verschillen met Nederland. Ik heb gewerkt op de SEH van obstetrie en gynaecologie. Het is namelijk niet zo dat de artsen naar de verschillende patiënten gaan, maar de patiënten moeten naar de specifieke artsen lopen. Wanneer er een ander specialisme in consult wordt gevraagd, moet de patiënt naar de desbetreffende SEH afdeling lopen en daar gewoon op hun beurt wachten. Daarnaast worden alle anamneses uitgevraagd en uitslagen gegeven in een kamer waar 4 patiënten tegelijkertijd zitten. En waar de artsen tijdens de consulten rustig kletsen, eten en bellen (en de patiënt daar rustig een uur op kan wachten). Verder beschikt onze afdeling een doppler en een super oud echo-apparaat. Je moet aantonen dat je zwanger bent met een echo of anders moet je ter plekke een zwangerschapstest kopen en uitvoeren. Nog een grappig feitje is dat de patienten hier allemaal een informed consent moeten tekenen, maar dat niemand ooit met ze doorneemt wat er in staat (zoals complicaties). Het leuke van de SEH is dat ik heel veel zelf heb mogen doen, eigen patiënten gezien en er was een hele aardig gynaecoloog (die al 40 jaar hier werkte!) die elke ochtend begon met mij iets uit te leggen. Ook hebben we een aantal patiënten samen onderzocht, waarbij hij me precies vertelde wat hij deed en voelde. Dat was heel leerzaam. Daarnaast wilden ze me helemaal integreren, dus heb allemaal zeer locale vruchten (alles eten ze hier met zout, mango met zout, sinaasappel met zou, elk soort fruit) en tamales (maisdeegbollen) met witte kaas. Als afscheid hadden we een typisch ontbijt van gallo pinto, eieren met ham, witte kaas en tamale. Heel lief van ze! Ik heb ook weer een nachtdienst van 32 uur gedraaid en die is me best meegevallen, al was ik nog dagen later moe. Er waren wel 10 bevallingen, waarvan ik er 3 gehaald hebt. Maar t was wel bizar druk, het kind van de vorige bevalling lag nog in de couveuse of de nieuwe kwam er al weer aan. Ook ben ik dit weekend weer naar het strand geweest en lekker wezen stappen met mariska , manon en de andere meiden van de residencia. Sarah en emma gaan alweer weg. Dat is echt super snel gegaan! Maar ze hebben wel allemaal 8 & 10 gekregen, dus ze kunnen dik tevreden zijn. Zaterdagnacht is hier een krachtige aardbeving geweest, die wel 5 min aanhield. Best wel bizar om mee te maken, dit was zeker langer dan ik in Guatemala had meegemaakt. Er is gelukkig bij ons geen schade, maar de elektriciteit was wel voor een paar uur uitgevallen.
Aankomende week zit ik in labor y parto en moet ik hard aan mijn verslagen werken, want daar ben ik de afgelopen niet aan toegekomen!
Het is wel een beetje jammer dat ik al het carnevalgedruis mis, maar ik vind t iig super leuk om alle foto's op Facebook langs te zien komen! Al is t wel een lastig feest om uit te leggen ;-P.
Kusjes,
Blanca

• 06 Maart 2014 - 08:48

Roos:

Hey Blanca,

Weer een super verhaal. Wat goed dat zo veel leert en dat ze echt de tijd nemen om je te leren kennen (en bedanken). De tijd gaat echt snel, dat je nu al je laatste 2 weken in gaat. Maar je maakt zo veel mee dat die laatste weken vast ook nog als langer voelen.

Dat probleem van carnaval uitleggen ken ik. Hier in Groningen merkte ik er ook weinig van. :)

Veel plezier nog even en als je terug bent spreken we weer snel af.

x

• 06 Maart 2014 - 16:57

Floor:

Het Blanca!
    Leuk om steeds te lezen wat je allemaal doet daar. Leuk dat je zoveel verantwoordelijkheid krijgt en dapper dat je het ook maar gewoon allemaal doet! Alleen die lange diensten.. Wáárom doen ze dat zo?! Op welke manier is dat beter dan gewoon allemaal 'normale diensten'??

Er wordt hier niet alleen gecarnavald maar ook geturnd! We hebben inmiddels....roffel...18 leden!! Er zijn er 5 bijgekomen die ook op maandag (leuvensbroek) en woensdagavond (ploegstraat) turnen. Echt een supergemotiveerde gezellige groep! Maar wel veel in mn eentje.. Wanneer ben je er weer??

Nog veel plezier!!

• 06 Maart 2014 - 16:58

Floor:

'Het Blanca'?! Dat moest Hey zijn!

• 06 Maart 2014 - 21:57

Amal Karam:

Hoi lieve Blanca,

Het is super leuk en stoer wat je allemaal doet. Fijn dat je de kans hebt om zo'n ervaring op te doen. Ik merk wel dat je de neiging hebt steeds dingen te vergelijken met Nederland. Als je nou Nederland even vergeet en helemaal je ervaring beleeft, dan denk ik dat je echt diep ervan kan genieten. Want elk land heeft leuke en nare kanten, ook Nederland. Vind je niet? Heel veel succes met de verslagen.

Liefs,
    Amal