Werk - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Blanca Broek - WaarBenJij.nu Werk - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Blanca Broek - WaarBenJij.nu

Werk

Door: Blanca

Blijf op de hoogte en volg Blanca

05 Augustus 2009 | Guatemala, Quetzaltenango

Zo, mijn eerste werkdagen zitten erop. Wat een ervaring! Echt ongelofelijk. Nu snap ik pas echt waarom ik hier gekomen ben.
Eerst in de kliniek. De echte dokter was er niet de eerste dag niet, dus er was iemand anders. Maar dat maakte verder niks uit, de dag verliep hetzelfde als bij de echte dokter. De echte dokter heet Javier en hij is me toch een lekker ding! Niet normaal, moeilijk om op te blijven letten hoor ;)! Ik verdenk de helft van de patienten ervan dat ze alleen maar komen om door hem onderzocht te worden (dan is het natuurlijk een domper als een bleekscheet als ik ze onderozek :P) Ik mag gewoon alles doen wat ik wilde en er wred mij vooral aangempoedigd te zeggen wat ik wilde proberen. Ook moest ik proberen met de differentiaal diagnose mee te denken, maar dat is toch wel erg veel gevraagd. Zo kreeg ik deze week meteen een stethoscoop in mijn handen geduwd om naar hart, longen, darmen te luisteren. Een lantaarn voor de keel en oren. En mocht ik bloeddruk opnemen bij alle patienten en injecties geven. Dat laatste heb ik nog maar ff afgeslagen, maar de dokter zei dat ik er volgende week niet onderuit kom. Bij hele families (want ze komen in hele families ziek aan) mocht ik ze voorscreenen en als ik ergens niet zeker van was, of als ik iets raars hoorde keek de dokter erna.Ik heb iemand oor gewassen (goor!) en vergrote amandelen gezien. Wat een ervaringen. Daarnaast is er ook genoeg tijd om te kletsen met de dokter, dus mijn spaans gaat echt veel vooruit. Het leuke is dat ik overal waar ik kom te horen krijg dat ik zo goed spaans praat :). Toch nog iets blijven hangen van mijn verleden.
Vandaag mijn eerste dagje op de basisschool. Man wat zijn die kinderen druk. Ik mocht meteen cijfers gaan geven voor kunstwerken die ze hadden gemaakt. En de lerares zei dat ze met vragen maar bij mij moeten komen (enkel engelse les geven zit er dus niet bij, ik ben echt onderwijsassistent). Slik, dat is nogal lastig want die kindjes praten zo verdomd snel! Als ik ergens spaans van ga leren is het van deze dagen lesgeven. In de pauze is het echt een gekkenhuis. 3 potjes voetbal worden tegelijkertijd (doorelkaar heen) gespeeld, terwijl er ook gebasketbalt wordt. Gelukkig hebben de ballen allemaal een andere kleur, andrs zou het niks worden. 's middags hebben 2 vrijwilligers uit denemarken engelse les gegeven, maar het wordt de bedoeling dat ik die lessen geef.
Ik heb nu wel erg drukke dagen, want s ochtends werk ik en s middags heb ik gewoon les. De lessen s middags zijn trouwens abnormaal. We liggen gemiddeld de helft van de les in een deuk. Ik heb echt een goede band met de leraren van s middags, aangezien er maar 3 studenten zijn.
Toch heb ik in 3 dagen de futuro en de condicional simple geleerd, dus de methodes werken wel (Ik heb gato overigens, super vet).
Het is tijd voor almuerzo, anders ben ik niet op tijd terug voor mijn lessen!
Dikke knuffel voor allemaal!

  • 05 Augustus 2009 - 19:39

    Anne-lena:

    Told you so!! Gato is een heel erg leuke leraar, hangen de foto's er nog? Op welke school werk je nu precies? Klinkt echt heel erg goed! Ik denk aan je (best veel :P)! Amor, Anne-lena

  • 06 Augustus 2009 - 19:38

    Rina:

    Oké Blanca, hoe stoer is dat!? :D
    Klinkt echt super leuk wat je daar allemaal doet! Hopelijk vallen de injecties mee ;)
    En lief met die kindjes joh :)
    Heel veel plezier nog :)
    Kus!!

  • 09 Augustus 2009 - 10:07

    Anoek:

    hee Blanc,

    ik wou bij niks opschrijven omdat ik toch maar de hele tijd hetzelfde zeg...het klinkt echt geweldig en het is echt supervet dat je dit allemaal doet!! :)
    dikke kus!

  • 12 Augustus 2009 - 10:08

    Floor:

    In één woord: WAAUUUUWWW!!

    Wat jij daar leert, leren wij hier in Nederland in 10 jaar :-O
    Heel veel plezier en neem die dokter maar mee naar Nederland!;)

    Heel veel liefs,
    Floor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Quetzaltenango

Het België van Honduras...

Recente Reisverslagen:

10 September 2009

Thuis

04 September 2009

Afscheid

31 Augustus 2009

Antigua

23 Augustus 2009

Surprise

18 Augustus 2009

Droomreis
Blanca

Ik ben geboren in Honduras, en daarom ligt midden-amerika heel dicht bij mijn hart. Hoewel mijn andere passie (turnen) niet beoefend wordt in midden-amerika, ben ik van plan er erg vaak heen te gaan! Veel leesplezier en laat wat berichtjes achter!

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 65628

Voorgaande reizen:

14 Juni 2017 - 21 September 2017

SEH in Cusco

27 Maart 2015 - 25 Mei 2015

Tropengeneeskunde in Tanzania

04 Januari 2014 - 22 Maart 2014

Gynaecologie in Nicaragua :-)

08 Januari 2010 - 25 April 2010

The return of the blond girl...

13 Juli 2009 - 09 September 2009

Het België van Honduras...

Landen bezocht: